Mot ny adress?

Varje dag ägnas många, många tankar i mitt huvud till den stundande flytten. Jag ska få flytta hem till min ö, och till min stora lycka följer sambon med ;) Alla dessa tankar som rumlar runt har startat igång lite nostalgi kring alla ställen jag bott på. Jag tror det är rätt många med tanke på min ålder. Så, jag tänkte ta er med på en lite promenad längs memory lane...

1985 - 1990. Etelhem (Gotland).
"Huset på backen" som det också kallades. Där bodde jag mina första år i livet med traktens största bonde som granne och på andra sidan världens snällaste Asta. Rummet delade jag med storebror, våningssäng i sann syskonanda. En röd enplansvilla med svarta knutar, jag blev lite stött när nästkommande ägare målade om....

1990 - 2004. Etelhem (Gotland).
Vi flyttade in till kyrkbyn, och till farmor och farfars gamla hus. Här fanns den stora ladan med hönshuset. Det kännetecknar en del av detta boende. Fågeljävlar. Det var höns, ankor, nymfparakiter, tama kajor, gäss och kalkoner. De ondsinta kalkonerna. Tur att trädgården var enorm så att man kunde hålla till i motsatt ände. Här fick jag ett eget rum med röd heltäckningsmatta. Ett tag fick jag till och med ha sovrummet med egen terassdörr. Där brukade jag sitta ibland, och spela tvärflöjt eftersom min mamma tyckte det var så fint.

Under min gymnasietid var jag inackorderad i Visby. Flyttade hem till mor och far varje sommar, och var även hemma nästan varje helg.


2001-2003. Hasselgatan, Visby.
I en källarlägenhet på två rum och kök bodde jag mina två föra år på gymnasiet, och det tillsammans med Ella och Ida. Det var en stor tid i mitt liv, en viktig tid. Jag minns den med glädje. Vi spanade på hyresvärdens snygga pojkvän, drack öl i trädgården och grälade om hur en köttfärssås borde tillagas. Vårt lilla paradis där vi lekte vuxna, ända tills huset såldes och en stor mögelskandal uppdagades. Fräscht!

2003. Trädgårdsgatan, Visby.
Eftersom vår bostad på Hasselgatan inte länge var bebolig nästlade jag in mig hos farmor. Gjorde ett kort gästspel i ett av hennes rum och hade riktigt nära till skolan. Nerförsbacke hela vägen. Jag tror man kan räkna de gånger jag cyklade på en hand. Varför? Jag tog körkort ;)

2003. Rävhagen, Visby
Saknade min Ella så fasansfullt att jag fick flytta in i hennes provisoriska boende. Det kan väl beskrivas som en stor lekstuga med två våningssängar och ett litet pentry. Till grannar hade vi en ishall samt ett stort ridhus. Det var riktigt mörkt där i skogen och hyresvärden hatade mig. Jag bodde där väldigt kort stund.

2004. Valdemarsgatan, Visby.
Ella och jag flyttade in i en tvåa hos ett nervigt gammalt par som ville kasta ut oss redan efter en vecka. De gillade inte vår inflyttningsfest. Det var en riktigt fin lägenhet, men det var lite tomt eftersom Ella hade hittat sin stora kärlek och tillbringade sin tid där. Vi hade skitnära till stans simhall och det var gött. Utanför på gatan kom en man och provkörde min bil som var till salu. Han tyckte den var slö sa han, och jag gissar att beror på att han kört med handbromsen i.

Sen kom studenten...

2004. Själsö, Väskinde (Gotland).
Min familj packade ihop sig och lämnade Etelhem för att bli norrbaggar. Från 8 rok till 2 rok + en friggebod. Storebror bodde i friggeboden. Mamma och pappa i huset. Jag inredde syrrans husvagn bäst jag kunde och levde några intressanta månader där. Det var faktiskt inte så hemskt, utan rätt mysigt. Förutom när stormen Gudrun kom... då gick jag in och sov på soffan. Tills sist var min kusin färdigsnickrad och jag fick en liten frigga jag med. Med sovloft och blå tapeter, som hittat! I den där friggan har jag bott till och från fram till nu. Nu behöver jag den inte längre :)

2005. Irisdalsgatan, Visby.
Flyttade in i andrahand i en stor trea med två låsta rum, och en underlig hyresvärd. Trivdes trots att folk kastade snöbollar på mina fönster och att jag den första tiden alltid gick in i fel hus på väg hem från affären.

2006. Domaregatan, Eskilstuna.
Det var dags att plugga. En plomebrad trea återigen, helt osedd blev mitt nya hem, i min nya stad och knutpunkten i mitt nya liv. I den här nya livet klev det in en karl så småningom och ettan blev en trea. Tre blev också katterna. Vi hatar vårt bostadsbolag för att de är sjukt snåla, men vi älskar vår lägenhet. Den har dock gjort sitt. I januari låser vi dörren för sista gången och säger adios till den här stan.

2009. Starrvägen, Väskinde (Gotland).
En tvåa några kilometer från min familj blir vårt nya hem. Som vi redan älskar. En trädgård! Det är alltså det här som upptar mina tankar nowdays. Mitt första boende på Gotland som man inte behöver flytta ifrån förrän man själv vill. Ja bortsett från föräldrahemmen då. Lycka!




Kommentarer
Postat av: SerraBerra

Jag är så himla himla glad för eran skull och den lägenheten ni har hittat! Kanske det blir en grillreunion hemma hos er i sommar?! Gamla Högbygänget. Vilken nostalgi.

Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback