Sommaren fortsätter i ilfart...

Naj nu jävlar. Sjuk igen. Råkade på en riktig crash and burn-förkylning. Dom är rätt bra om man jämför med hur det skulle kunna vara. Man är frisk på morgonen, blir risigare och risigare på dagen för att på kvällen besitta en fullfjädrad förkylning som håller i sig en dag innan den lättar igen. Hade planerat att jobba idag, men magen ville annorlunda. Den fattade tydligen inte att den kune hålla på och dumma sig medans jag ändå var sjuk och hemma. Men men, hoppas på att morgondagen inbringar lite pengar igen.

På tal om pengar så började mitt arbete för sommaren med bitter löneförhandling. De hade gett mig 103:- i timmen. 103! Det ger en månadslön som ligger UNDER minimilön för en 20-åring utan utbildning, med en säsong på nacken. Nu har ju jag visserligen ingen utbildning heller, men för fasen. Jag är 24 och rullar in på SJÄTTE säsongen. Dessvärre tyckte uppenbarligen min arbetsgivare att jag inte är så bra på mitt jobb så därför hade de satt en jävla pisslön. Men jag gormade och bråkade. Idag har jag en timlön på 104,85:-, jag orkade inte bråka mer. På det stora hela är det ju en förbättring av lönen med 1000 spänn från ifjol, men faktum är att jag fortfarande ligger i botten av alla sommarjobbare. Och de försöker intala sig själva att det inte beror på att jag råkar vara av kvinnligt kön. Okej Gotlands kommun. Det tror jag på, verkligen. Förklara då varför min manliga kollega tillika sambo fick mer i lön än mig efter en arbetad säsong vid första lönesättning. Bah. Humbug.

Det är rätt skoj att vara tillbaka på jobbet trots allt. Det är skönt att vara ute, att arbeta fysiskt. Jag längtar tills dessa två kan kombineras med det yrke jag verkligen vill ha. Nästa sommar. Då har jag förhoppningsvis ett fast lärarjobb och en egen bostad här på ön, tillsammans med min karl och våra katter. Det kommer bli alla tiders.

Annars då? En månad rann förbi och jag hann inte riktigt med. Skall försöka ta nya tag och göra juli 2009 minnesvärd :)

Kommentarer
Postat av: Matilda

Du har i alla fall ett jobb... Men jag håller med, nån måtta på gnidenheten får det faktiskt vara!

Jisses, du är färdig om ett år... Då är jag kanske halvvägs i min utbildning suck Det där med heltidsjobb och fast tillvaro kommer nog aldrig ske för min del :s


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback