Klampa på andras yrkesstolthet?

Har lagt märke till att det finns några TV-program som handlar om skolmaten. Något med Bert Karlsson som tar till sin expertis (??) och släpper in så kallade proffskockar i skolaköken för att laga bättre mat till eleverna för samma. Detta program har jag ju inte sett så det är ju egentligen lite slirigt att jag uttalar mig om det, men whatever. Jag har däremot sett Toppform några gånger nu, och det går ut på att Blossom ska pigga upp en niondeklass, få dem att motionera mera och äta bättre och sova mer och såna saker. Det tycker jag iofs var en ganska rolig idé, hon ska visa att det ger piggare ungar, och att piggare ungar orkar mer i skolan och får bättre resultat. Men då är ju som sagt maten en del i projektet. Och med sig har hon nån slags kock/dietist/ekologisk mat - kille. Han verkar helt jävla slut i huvudet, ursäkta min franska. Klampar in i skolköket, styr och ställer, spottar på regelverk, rynkar på näsan åt skolmaten och deklarerar att han kan göra det så mycket bättre. Han nonchalerar rektorn när hon talar om för honom att varje elev har några kronor per dag att äta för och då ska även bröd och mjölk räknas in i det. Jag blir helt tokig när jag ser honom.

För bakom allt det där sprättandet från honom, står det ett gäng "mattanter" och blir helt nertrampade på bästa sändningstid. Han talar ju i princip om för dem att de är värdelösa på sitt jobb, att de inte anstränger sig. Det är väl knappast deras fel att så lite pengar får lov att läggas på maten varje dag? Det är väl knappast deras fel att de är så få att de måste köpa halvfabrikat för att lyckas få ihop en fungerande verksamhet när de på några timmar ska utfodra några hundra elever i princip samtidigt? Det är väl knappast deras fel att det är dyrare med färska ekologiska grönsaker än frysta? Nej, han retar gallfeber på mig den där karln.

Att skolan får så lite pengar från början ligger väl till grund i nationella politiska beslut, inte hos nån stackars rektor som sitter och räknar på knäckebröd och litteratur och vattenfärger och allt som går åt varje dag i skolans verklighet.

Heja mattanterna, jag tror att ni gör ett bra jobb utifrån de förutsättningar ni får. Och när jag gick i skolan så tyckte jag att maten var god, utom köttsoppan. Den var ruskig... men det var den hemma också ;)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Bra sagt! Du har alldeles rätt Linn :)

Postat av: Matilda

Äsch, det där är ingen nyhet... Jamie Oliver gjorde exakt samma sak i England och på bästa sändningstid. Klampade in och ändrade om. Det fick politikerna att satsa MER på skolmaten. Fast å andra sidan äter jag nog hellre Jamies mat än den mat Bert anser vara ätbar...

2008-10-08 @ 19:57:46
URL: http://mystiskt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback