Jag längtar hem nu...

Ja, nu vill jag till Gotland baske mej.
Men icke.
Så istället så får min sambo,höra hur jag sjunger den bästa gotländska visan som finns.
Många gånger får han höra det.
Jag försöker säga till honom att han borde lära sig den.
Kanske lagom till på söndag då han tar färjan.
Är det inte den 13 juni snart?


Vardesväiså


Var gang soli gar ur sjöien me en nöier dag
är de sumlig till förargelse u andre till behag
Man veit int va man ha kum fra u int va man ska hän
man få spark si själv i rövi u upp u ränn igen


De jär tankar sum ska böites, de jär smälla sum ska tas
De jär unggar sum ska snöites, de jär klucka sum ska dras
Teimmar renna så sum vattn eur ett gammelt råstut såll
u man sikta efta stjenar men kummart int pa hald


U så ljausnar dei ei austa atar um igen
u bei strandi peiskar veitar skeum ei länningen
u man star dar u begrundar, tedn den jär knapp
när sum var gang man ur almanacku rivar ur ein lapp


Sumli tallar vaxar hauge men sum andre ligga lagt
sumli männskar laupar krokut men sum andre rännar rakt
De jär anden sum jär matter, de jär kruppen som jär svag
de jär vädret sum jär bätter um man sansa si ett slag


Var gang soli gar ur sjöien me en nöier dag
är de sumlig till förargelse u andre till behag
Man veit int va man ha kum fra u int va man ska hän
man få spark si själv i rövi u upp u ränn igen



Man kan lyssna
här.


Fastlänningarna, fattar ni? ;)


Kommentarer
Postat av: monka

http://www.youtube.com/watch?v=c3ah1RbAF7A



Till de fastlänningar som behöver lite hjälp med uttalet! ;)

2008-05-29 @ 22:26:17
URL: http://monka.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag ska nästan alldeles säkert åka till gotland i sommar, och campa... Vi får väl se hur jag kommer överleva :D

2008-05-30 @ 10:26:08
URL: http://imica.blogg.se/
Postat av: Jossan

Allvarligt... jag fattar inte tjusningen utan tycker istället synd om Micke!

2008-05-30 @ 15:49:28
URL: http://jarvidsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback