Varför jag gick ut Svenska kyrkan?

Som en respons på mitt förra inlägg fick jag följande kommentar av Mattias :

Varför har du gått ur kyrkan? Tycker alla verkar gå ur. =(
Tänkte att jag skulle försöka besvara frågan. Det finns olika anledningar, med olika motiveringar. Jag presenterar om inte alla så i alla fall några.

1. Jag är inte kristen. Jag tror inte på Gud. Jag tror inte på Jesus. Jag tror inte på Bibeln. Det är den största anledningen. Dock firar jag de kristna högtiderna, men det beror på mer på tradidtion än något annat. Är nog inte ensam om att fira jul för att det är härligt att ha kalas med familjen, och inte för att fira Jesu födelse.

2. Jag har aldrig valt att gå med i någon kyrka, så inte heller den Svenska (kristna) kyrkan. Detta skedde automatiskt när jag föddes, mina föräldrar har aldrig skrivit in mig. Så jag kan ju egentligen tycka man bör vända på frågan; varför har jag gått med i kyrkan från första början? För att kyrkan bestämde det åt mig...

3. Jag vill slippa betala kyrkoskatt. Rent ekonomiska skäl alltså.

4. Jag är långsint. Mina två äldre syskon blev inbjudna till att konfirmera sig som 14-åringar av vårt lokala pastorat. Jag fick ingen inbjudan, trots att mina förutsättningar var lika som mina syskon. Inte döpt, men med i kyrkan.

5. Jag tycker att religion är obehagligt. Den har blivit en ursäkt för så mycket ondska genom tiderna.

6. Redan som 5-åring dissade jag kyrkan, via Kyrkis. "Kom mamma vi åker hem, det var tråkigt här". Så mina tankar om att kyrkan inte var en plats för mig startade tidigt.

7. Jag kan inte se att jag någonsin skulle ta till mig kyrkans budskap i mitt liv. Är inte döpt, inte konfirmerad, vill inte gifta mig kyrkligt, kommer inte att döpa mina barn, och känner väl inte direkt starkt för en kyrklig begravning.

8. Varför skall jag vara medlem i något som inte ger mig någonting, som jag inte utnyttjar och som jag framför allt inte tror på?

Har jag motiverat tillräckligt?

Nu betyder inte det här att jag inte respekterar Svenska kyrkan, eller andra församlingar med för den delen. Jag har inget emot att människor tror, och att de finner styrka i saker även om jag inte förstår det. Så länge ingen far illa så go for it. I won't mind. Men jag tycker det är fel att man automatiskt tvingas in i kyrkan. Vet inte riktigt hur det är idag dock. Men för att se till mig själv, jag valde inte kyrkan, mina föräldrar valde inte kyrkan, kyrkan valde mig. Och jag kunde inte göra slut förrän jag blev 18 år. Konstigt.


Kommentarer
Postat av: matilda

Hm, det där är skumt. Jag är varken döpt eller konfirmerad heller. Och då trodde jag inte att man behövde gå UR kyrkan eftersom man inte är med i den. Menar du att jag kanske ofrivilligt är med ändå?
Jag fick aldrig heller en inbjudan till konfirmation. Inte för att jag brydde mig, men jag minns att det var konstigt då alla andra fick papper om det hem.

Postat av: Linn

Matilda >> Det var i alla fall så för mig, och mina syskon. Kolla på din deklaration, där borde det ju stå om du betalat kyrkskatt eller inte. Ett sätt att veta om man är med.
Det är väl som det alltid är med kyrkan enligt min uppfattning, de sorterar bland folk och folk.

2007-09-17 @ 09:48:47
Postat av: Anders Gardebring

För den som vill gå ut ur kyrkan har vi byggt en webbplats.
http://www.uturkyrkan.se/ heter den :)

2007-10-03 @ 14:34:58
URL: http://www.uturkyrkan.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback