Fotbollsvåld

Jag har funderat över en sak. Och eftersom min pojkvän förmodligen inte orkar diskutera det här med mig mer, så kastar jag ut det här för att kanske få lite åsikter om saken.

Det handlar om fotbollshuliganer.

Jag är inte till fullo insatt i problemet, vad som skett och vilka lag som har en såndär svans av våldsbenägna idioter efter sig. Men jag vet i alla fall att AIK har problem med saken. Hörde något på radion som triggade igång mig riktigt ordentligt.

AIK har då tydligen en grupp människor i sin klack som kallar sig själva för Firman. Såna som "älskar sitt lag så mycket" att de bara måste banka skiten ur motståndarklacken vare sig det gått bra eller dåligt, såna som känner sig har rätt till att kasta ner saker på planen och ofreda domare och spelare, såna som gör fotboll till något obehagligt istället för bara en vanlig idrott.

AIK har fått ta ansvar för diverse saker som hänt pga. av dessa personer. Det har väl blivit böter och avstängda spelare och publiklösa matcher om jag inte minns fel. Alltihopa är om inte bara trist, så också en rätt stor ekonomisk förlust.

(Såg föresten med ett halv öga igår på Insider (TV3) och fick uppgiften att EN enda fotbollskväll med dessa huliganer hade kostat Polisen över 700 000 kronor. Hur sjukt är det!)

De här fansen, som för allt i världen inte kan förstå varför laget inte uppskattar det de gör, då det är en handling av kärlek, lojalitet och kämparanda. Ja, de beskriver det faktiskt så när de slår varandra medvetslösa. De här fansen tillåts härja runt. AIK tar avstånd, fördömer i media osv. Men det hjälper ju inte. Varför gör ni ingenting?

Jag tror faktiskt man kan lösa det. Vanlig, relativt enkel grupppedagogik.

För att ta en klassiskt vardagsexempel (från skolans värld naturligtvis). Om det i en klass på 20 personer finns 5 stycken som mobbar den sjätte, och övriga 14 står bredvid och tittar på, så fortsätter mobbingen. Mobbarna har ingen press på sig att sluta. Men om de här 14 personer skulle ställa sig bakom den mobbade, och säga: STOPP! Det räcker nu. Vi vill inte veta av era jävla fasoner något mer. Vad skulle hända då? Mobbarna skulle skämmas ögonen ur sig, och sluta. För människan fungerar så. Så länge ingen protesterar så härjar vi fritt, men när en grupp större än den egna kretsen sätter ner foten och kräver skärpning, då skärper man sig. Vi är inte starkare än så. Och mobbare är ju för övrigt en ganska svag grupp människor, som lätt faller för grupptrycket och vill bara rädda sig själva. En generalisering, jag vet, men jag tror det är så i de allra flesta fallen.

Överför den här tanken till Råsunda under en match. AIK ligger under med två mål, motståndarna jublar. De är Firma-fansen börjar bli förbannade, och kasta saker på planen, skrika ut de mest vulgära saker och jaga upp varandra till slagsmål. Det är en så himla LITEN del av AIK's publik som håller på såhär. Vad skulle hända om ni alla andra reste er upp och började ropa att det räcker nu. Vi vill inte ha er här om ni håller på såhär. Förstör inte vår fotboll. Var inte såna jävla kärringar som inte kan ta nederlag. Kan ni inte uppföra er på läktaren (och utanför) är ni inte välkomna hit längre. Vad skulle hända då?

Jag tror ju inte att de här mesiga slagskämparna skulle vara så kaxiga då. Även om de är flera hundra. För ni är ännu fler. Tänkt er själva att bli bortstötta av sina egna, det är ett riktigt hårt slag i magen. Jag tror faktiskt inte att de skulle överleva. Den där fåniga Firman skulle skrumpna ihop och dö. Medlemmarna skulle sakta tyna bort, gråas till och slutligen återvända till läktarna som vanliga fotbollsfans. För de skulle fan inte våga slåss.

Så snälla AIK, och AIK-fans. Kan ni inte sluta mesa er, och bara stå upp för det ni säger. Bort med våldet från fotbollen. Ni vill väl kunna fortsätta gå på matcher med era barn, utan att vara rädda för att någon skall bli skadade. Ni tycker väl inte att det är värt att en och annan Djurgårdare får sätta livet till för att ni inte vågar säga emot ett gäng korkade idioter? Visa samma stolthet, som dessa Firma-pojkar säger sig ha, stå upp för ett lag och jaga iväg de puckon som inte förstår att idrott handlar om något helt annat än makt.

(Nu blev det lite utpekande mot AIK, det här tänker jag om precis alla lag, som har den här extrema falang av fans.)

Kommentarer
Postat av: ida

(Nu blev det lite utpekande mot AIK, det här tänker jag om precis alla lag, som har den här extrema falang av fans.)

det blev det ju kan man säga, och om du själv tycker det varför pekade du inte ut de andra lagens supporter-huliganer då?

Postat av: Linn

För att det som fick mig att tänka på den här frågan var just en debatt gällande AIK's firma. Och därför var det dom mina exempel handlade om. De andra kan jag inte direkt uttala mig om, därför lät jag bli. Men om man läser vad jag skrivit kan man finna att jag inte försvarar de andra lagens galna fans heller.

2007-10-26 @ 13:34:43
Postat av: Marie

AIK´s ledning/styrelse skule ju iaf kunna börja med att säga ifrån ORDENTLIGT!

2007-10-26 @ 21:24:12
Postat av: Jossan

Jag vet inte om jag tror på den där gruppedagogiken. Men men det är ju värt ett försök. Men jag tror att dem är så inne i det så om "alla" andra skulle säga ifrån så gör dem inte det ostraffat. det enda rätta är ju att sluta upp med att låta ha publik på matcherna.. Jo jag förstår den ekonomiska förlusten föreningarna skulle få.. Men på något sätt måste man få detta att sluta upp. Det är ändå farliga människor som håller på med sånt här. Robban (programledaren) och hans kollegor som gjort reportaget får idag har livvakter vad jag har förstått..

2007-10-27 @ 08:47:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback