Julig adventhelg i Stockholm

I fredags kväll tog jag tåget till Stockholm för att möta upp min kompis Josse på Centralen. Hon kom med pendeln från Nynäshamn (från båten). När vi hittat varandra i vimlet så kånkade vi iväg med våra väskor till bussen och åkte till Stora Essingen. Lite småmuttrandes om att vi skulle bygga en snabbare väg från bussen hem, så gick vi till lägenheten efter ett kort besök på Konsum. Som för övrigt INTE hade några skumtomtar. Jag blev ledsen... Som tur var kom jag in i lägenheten den här gången! Vi åt lite mackor och hittade spelet Värsta språket som roade oss någon timme innan vi kröp till kojs.

På lördag ringde väckarklockan och det var bara att masa sig ur sängen. Vi åt frukost och fixade till oss, sen ner till bussen. Målet för dagen var att åka till Hornstull, och gå på Street's julmarknad. Och vi hade sånt himla flyt. Inte bara den dagen, utan hela helgen egentligen. Det kändes som om vi var före massan med människor hela tiden och slapp trängas hela tiden. I alla fall, vi gick där på Street och tittade, och det var väl kanske inte så överdrivet juligt, men väl bra julklappsmöjligheter. Hittade ett par stycken där i alla fall. När vi tröttnat på det, så åkte vi till Gamla stan och gick där. Och på torget där så kunde man äntligen känna att det var jul eftersom det donade glögg och pepparkakor lång väg. Jättemysigt. Vi irrade oss hela vägen tillbaka till centrum och Åhléns där vi tittade införbi ett av cafeerna där Annica jobbade för dagen. Blev bjudna på lite fika, och satt och vilade fötterna en stund. Fick oss ganska bra underhållning av Annicas arbetskamrat.... hm. Han var väldigt underlig. När vi tyckt oss vilat klart så fortsatte vi shoppingrundan och var införbi lite fler affärer. Slutligen handlade vi mat, och åkte tillbaka till Essingen.
Vi hyrde en film på hemvägen också, och dagen slutade i världens skönaste soffa för vi orkade inte röra oss en millimeter till.

Söndag. Upp i tid denna morgon med. Vi åt frukost och fixade i vanlig ordning, sen tog vi bussen ner till stan. Där baxade vi in Josses väskor på Centralstationen och sen vidare med en anna  buss till Skansen! Där spenderade vi sedan några timmar med att gå på deras julmarknad. Det var jättemysigt, och inte alls för mycket folk som alla "hotat" med. De hade dans kring granen med ett liveband, och det var så himla roligt att kolla på alla barnen. Det ryckte i både Josse och mig, men man vågar ju inte gå upp på sådana där saker om man inte har en liten knodd med sig ;) Vi tittade även på djuren, gick den sedvanliga matningsrundan. Den var mest intressant eftersom han som pratade och matade var ett riktigt chix ;)
När vi tröttnat på Skansen så gick vi ner och tog båten över till Slussen. Jättemysigt. Vi åkte vidare in till centrum och hittade till Desingtorget, affärernas affär 2. Affärernas affär 1 är ju Lagerhaus, och där var vi dagen innan! Gick runt en liten stund till i olika affärer, sen drog vi oss till centralen där Josse snart skulle åka iväg med pendeltåget. Eftersom SL inte har så överdrivet bra information så blev det bråttom, och vi sa hejdå. Jag knatade till bussen och åkte hem till Essingen igen. Lagade lite mat, vilade fötterna och sen var det julpyntartajm. Hade letat upp en kartong på vinden tidigare på morgonen som det stod advent på. Men jag tror det var fel kartong... Det kändes som ganska många saker saknades i den. I alla fall, nu är det lite mer juligt i Kimpas och Thords lägenhet än det var innan.Fick utlopp för min kreativa sida när jag konstruerade en adventsljusstake. Haha, ett gott skratt lär de få i alla fall när de kommer hem.

Sov över på Essingen, och efter att ha plockat i ordning lägenheten åkte jag ner till centralen och tog tåget hem till Eskilstuna. Ganska skönt att komma hem, men jag har i alla fall haft en väldigt rolig och trevlig helg. Det var oerhört skönt att umgås med Josse igen, jag saknar henne och Marie och Ella och alla andra på Gotland så himla mycket!
 
Helgens största händelse var väl att jag träffade min blivande make. Eller ja, jag såg honom. På bussen till Stora Essingen i lördagskväll, han hoppade av vid Lilla Essingen. Jag säger bara: CHIX ALERT! Vill du gifta dig med mig? ;)   Och nej, jag tycker inte detta är det minsta stört.... faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback